מיתוג אישי: להיות או לא להיות? – משאבי אנוש

להיות (מותג) או לא להיות?

יחסי ציבור ומיתוג אישי נשמעים דבר הגיוני וסביר לעשות. ובכל זאת, פרסומים גם יכולים להזיק

בשנים האחרונות פונים אלינו יותר ויותר מנהלים צעירים בשאלה אם כדאי להם ליזום פרסומים אודותיהם בעיתונות, כדי להפוך את השם שלהם לשם מוכר או, בלשונם, 'למתג' את עצמם. ייזום כתבות יחסי ציבור ושיתוף פעולה עם מנגנוני הפרסום העצמי נשמעים דבר הגיוני וסביר לעשות. הרי אם לא ישמעו עליך, למה שיראו בך מועמד למשרה נחשקת? ואם תהיה לך תדמית של מצליחן או כוכב, בוודאי ירצו בך יותר ויסכימו לשלם לך יותר.

שמותיהם של בכירי המשק והעסקים מופיעים היום גם במדורים שאינם כלכליים בלבד בהקשרים של אירועים, תרומות ורכילות עסקית. זהו חלק ממגמה רווחת בעידן שלנו שלפיה אנשים הם מותגים. מנהלים מניחים שאם הם יהיו מותג, הם  יגיעו מהר יותר לתודעתם של מעסיקים פוטנציאליים. לכן הם דואגים להופיע לאירועים, להכניס את השם שלהם לבאזז העסקי-רכילותי, להצטלם באירועים ולנסות להופיע במדורים של 'מי היה איפה'.

היבט נוסף של יחסי ציבור הוא ידיעות בעיתונות בנוסח "בין המועמדים לתפקיד גם x, מנכ"ל חברת y". בכל ידיעה על מנכ"ל שעוזב יופיעו גם שמות של מועמדים להחליפו. 'בורסת השמות', כמו שמכנים אותה, נתפסת במבט ראשון כגורם מקדם: אם כתבו על מישהו שהוא מועמד להחליף מנכ"ל בכיר, סימן ש"מחזיקים" ממנו, סימן שהוא רציני. ניתן לחשוב שאזכור שם של אדם בתוך בורסת השמות יגרום לו להיתפס כמבוקש יותר, אפילו בתוךהחברהשבההואמועסק ממילא באותו זמן, אך האם זה באמת כך?

אין דבר כזה פרסום שלילי?
מחשבה מעמיקה וניסיון רב לימדו אותנו שהשתתפות בבורסת השמות הפומבית מועילה לרוב לכתבי העיתון שצריכים למלא משבצת ואולי עונה על צורך אנושי ברכילות,אולם היא בוודאי לא מקדמת את מי שמוזכר בה. אומרים שאין דבר כזה פרסום שלילי, אבל אם תשאלו אותנו, דווקא יש, והנה ארבע סיבות לכך:

מועמד סדרתי – אם אותו אדם מוזכר שוב ושוב כמועמד להחליף כל מיני בכירים פורשים ובסופו של דבר לא מתמנה למשרה, הוא מקבל שם של מועמד סדרתי, וגרוע מזה, הוא נתפס כ"לא מתאים" סדרתי, והדבר יהיה בעוכריו.

פגיעה ביחסי אמון – אם המועמד שמוזכר בתקשורת מועסק בתפקידבכיר בארגון, יהיה לו קשה להוכיח שהוא לא נפגש מאחורי גבם של מעסיקיו וניסה למצוא תפקיד במקום אחר. יהיה לו אף קשה להוכיח שהוא לא היה שותף לאזכור שמו כמועמד. התוצאה היא פגיעה ביחסי האמון בינו לבין הארגון שבו הוא מועסק.

תדמית – מנהל שיש לו נוכחות בידיעות, כתבות ודיווחים מהזירה הרכילותית בתקשורת וברשתות החברתיות בסופו של דבר יהפוך לדמות שמזוהה עם סגנון מסוים.

כוכב נופל – כגודל הציפייה כך גודל האכזבה: מנהל היוזם יחסי ציבור שמציגים אותו כהצלחה ניהולית, מתפרסם בתקשורת כ"מנהל כוכב" ובסופו של דבר מאכזב, הכישלון יהדהד חזק יותר וייזכר לזמן ארוך יותר.

המיתוג יגיע מעצמו
אפשר להבין מדוע מנהלים רוצים למתג את עצמם. הרי ישנם ארגונים הנוטים לחשוב שגיוס מנהל "כוכב" יעזור להם לייצר בולטות לארגון, ולעתים אף יעדיפו לגייס לשורותיהם אדם בעל שם על פני מנהל בעל כישורים, אבל מהסיבות שמנינו לעיל ומסיבות נוספות אנחנו לא מאמינות בניהול מוניטין או תהליכי איתור בתקשורת וממליצות להימנע מכך. אנחנו סבורות שכישוריו של המנהל הם העיקר, והמיתוג האישי כבר יגיע מעצמו אחרי שהמנהל יוכיח יכולת אמיתית לאורך זמן. מי שבולט כמנהל שעשה עבודה טובה ומשמעותית בארגון מסוים – מהסוג שעושה הבדל בחברה – הדלתות ייפתחו בפניו גם אם לא כתבו עליו שהוא נראה במסיבה.

צרו קשר

•••

  • 972-3-7466000+
  • info@mashabey.com
  • קהילת ונציה 10, תל אביב
  • 972-3-6470236+
  • 972-3-7466000+
  • info@mashabey.com
  • קהילת ונציה 10, תל אביב
  • 972-3-6470236+