השמת בכירים: המחיר הגבוה של טעות בגיוס

מנטישת עובדים ועד נזק תדמיתי – כך משפיעה בחירה לא טובה על שורת הרווח  

כל מנהלי משאבי האנוש שואפים לגייס את המועמדים הטובים ביותר לארגון שבו הם עובדים. מנהל מוצלח יכול  לשפר את הפרודוקטיביות, להעלות את מורל העובדים ולהשפיע באופן חיובי על שורת הרווח של החברה, ולכן אין דבר מאכזב יותר מאשר לגלות שהמנהל שחשבתם שהוא טאלנט זוהר בשמי הניהול הוא לא הכוכב שציפיתם שיהיה.

גיוס מנהל לא מתאים לתפקיד בכיר הוא אחת הטעויות היקרות ביותר לארגון. משרד העבודה האמריקאי מעריך  שעלותה יכולה להגיע עד 30 אחוז מהרווח השנתי, וסקרים שונים מפרסמים נתונים מספריים שהולכים וגדלים ככל שמדובר בדרגת ניהול בכירה יותר, ואף מגיעים לכרבע מיליון דולר בהוצאות הקשורות לגיוס, שכר ופיצויים. הסכום האמיתי תלוי באופן שבו עורכים את החישוב, והאם שמים את הדגש על הזמן והכסף שהושקעו בפעולות האיתור, על הכשרת המנהל וההכנסות שנפגעו או על החיפוש החדש לצורך החלפת נושא המשרה שכשל.

לא משלמים רק מחיר כלכלי

העלות הכלכלית של טעות בגיוס בכירים  היא רק היבט אחד מתוך מכלול שלם, שכן המחיר שארגונים משלמים על משרות בכירים שאוישו על ידי האדם הלא נכון הוא יקר הרבה יותר ויש לו השלכות נוספות:

  1. נטישת עובדים – בעוד שרובנו נוטים לחשוב שמשכורת היא הסיבה המובילה לשביעות הרצון של עובדים טובים במקום עבודתם, חברת המחקר Glassdoor Economic Research גילתה שתרבות הארגון וערכיו הם אלה שעומדים בראש, ומיד אחריהם איכות המנהיגות. ומה עושים עובדים שלא מעריכים את המנהלים שלהם? קמים ועוזבים.
  2. ירידה בפריון – מורל העובדים ועבודת הצוות משפיעים באופן ישיר על יעילות, רווחיות ונאמנות למקום העבודה. מנהל גרוע או כזה שלא מתאים לתרבות הארגונית יגרור מטה את מורל העובדים הכפופים לו, וכתוצאה מכך ייפגע רצונם לתרום לחברה וירדו הסטנדרטים של העבודה. מנהל כזה גם ישאב את משאבי הזמן ואת הפוקוס של הדרג הניהולי שמעליו.
  3. נזק תדמיתי – הרושם השלילי שנוצר בעקבות גיוס מנהל לא מתאים משפיע על עובדי הארגון, לקוחותיו והתדמית של החברה בשוק. ברגע שהמוניטין יינזק הארגון יחווה קושי למשוך אליו טאלנטים ניהוליים חדשים. בנוסף, גם הממשקים מול לקוחות החברה יכולים להיפגע, והדבר עלול לבוא לידי ביטוי בנטישת לקוחות או במתן המלצות שליליות ללקוחות פוטנציאליים.

למה זה קורה? 

אם המשמעות של טעות בגיוס כל כך יקרה, למה זה בכל זאת קורה? אם תשאלו אותנו, אנחנו חושבות שאחת הסיבות היא שארגונים ממהרים לאייש משרות בכירים כאשר מנהל עוזב ומשאיר אחריו כיסא ריק. תחושת הדחיפות הזו היא שגורמת למגייסים להתעלם מחסרונות של מועמדים. לעיתים המגייסים הם מנהלים בדרג בכיר יותר, אבל כישורי הניהול שלהם אינם מתחום משאבי האנוש, ולכן הם לא תמיד יודעים לראיין מועמדים, לחפש עליהם המלצות או להבין מה בדיוק הארגון זקוק.

סיבה נוספת שבגללה טעויות בגיוס ממשיכות לקרות היא ויתור על תהליך איתור מסודר על ידי חברה חיצונית. אנחנו שומעות לא אחת שכיום המידע על משרות ומועמדים נגיש לכולם בלינקדאין או באמצעות 'חבר מביא חבר', אבל כשמדובר בתפקידי ניהול אין תחליף לחברת Executive Search. רק חברה שמתמחה בתהליכי השמת בכירים פועלת בשיטת head hunting ויכולה לאתר מנהלים למשרות דיסקרטיות. חשוב להבין שחברת השמה מקצועית היא לא רק ספקית של מידע, אלא מעורבת בכל תהליך הגיוס, מהגדרת פרופיל המשרה ועד ליווי המועמד אחרי שגויס, ואלה בדיוק המיומנויות שחסרות למנהלים שאינם מתמחים בגיוס עובדים.

איך להימנע מטעות בגיוס?   

גיוס מנהל לא מתאים מאותת על כך שמשהו בתהליך האיתור פגום. לעיתים הארגון לא שם מספיק משקל על מיומנויות מסוימות או שהוא מייחס דווקא דגש רב יותר לדרישות שאינן הכרחיות לתפקיד.

איך בכל זאת אפשר לשפר את תהליך הגיוס? הנה כמה כללי 'עשה ואל תעשה' שתוכלו ליישם בקלות: 

1. תנו למנהל המגייס כלים לבחון את המועמדים, ובראשם ריאיון מובנה שיאפשר לו לשאול את השאלות החשובות ולהשוות באמצעותן בין מועמדים.
2. אל תפרסמו מודעת דרושים ותמתינו להצפת קורות חיים. כאשר מגייסים עובד לדרג ניהולי יש להיות פרואקטיביים.
3. ודאו שלמועמדים שאתם בוחנים יש לא רק מיומנויות מקצועיות, אלא גם התאמה לתרבות הארגון שלכם.
4. אל תדלגו על המלצות מקולגות, כפיפים וממונים קודמים. זו הדרך הטובה ביותר להתרשם ממועמד ולוודא שמה שכתוב בקורות החיים שלו תואם למציאות.
5. בטרם קבלת ההחלטה אל תתעלמו מנורות אזהרה שצצו באמצעי המיון שבהם השתמשתם, ותנו מקום לחששות שעלו לאורך התהליך.

בסופו של דבר חשוב לזכור שאין אפשרות למנוע טעויות בגיוס באופן מוחלט, אפילו אם נעזרתם בחברת השמה לבכירים. עם זאת, אפיון פרופיל המועמד ותיאור התפקיד, הערכה מקצועית של מועמדים ואיסוף המלצות ומידע עליהם הם הדרך הטובה ביותר להקטין סיכוי לטעות ולהתאים לארגון שלכם את המנהל הבא.

צרו קשר

•••

  • 972-3-7466000+
  • info@mashabey.com
  • קהילת ונציה 10, תל אביב
  • 972-3-6470236+
  • 972-3-7466000+
  • info@mashabey.com
  • קהילת ונציה 10, תל אביב
  • 972-3-6470236+